نابسامانی فاعلیت روایی در «بچه مردم» جلال آل احمد
نویسندگان
چکیده
نویسنده و روشنفکر ایرانی، جلال آل احمد در داستان کوتاه «بچه مردم» نقش راوی را به شخصیتی سرخورده و نگون بخت واگذار می کند. این شخصیت، روایتی تماماٌ تداعی کنندة نابسندگی، ناتوانی و بی ثباتی پیش روی مخاطب قرار می دهد. «منِ» سرگشته این راوی که در جریان داستان رفته رفته به نوعی «منِ» گمگشته تبدیل می شود، گویی پاره ای از ذات وجود خویش را از دست داده است. ما در نوشتار حاضر بر این عقیده ایم که گسست ها و تلوّن های پی در پی او مؤید تشتّت و ناپایداری فاعلیت روایی است که نویسنده برگزیده است. در واقع این راوی با فاعلیت روایی نحیف و رو به زوالی که در قالب استفاده های خاص از ضمایر فاعلی «من» و «شما» از خویش بروز می دهد، گویی هیچ جایگاه معناداری در زبان و در جهان ندارد و نمی تواند خویش را به عنوان یک «فاعل شناسا» مطرح کند. مقاله حاضر در واقع دو هدف کارکردی عمده را مطمح نظر خویش قرار داده است. اولاٌ، با تکیه بر مجموعه ای از دستاوردها و بایسته های مطالعات ساختارگرایانه این ناپایداری و نابسامانی فاعلیت روایی راوی داستان «بچه مردم» را مورد مداقه قرار دهد و ثانیاٌ، به بررسی چیستی و چرایی حضور راوی گمگشته و ثبات گریز این داستان بپردازد.
منابع مشابه
زیرساختهای اجتماعی در بچه مردم جلال آل احمد
داستان کوتاههای آل احمد در بازشناخت و کندوکاو گزارههای ناخودآگاه جمعی و مختصات ساختارهای اجتماعی از منابع قابل تامل و بررسی به شمار میروند. از این منظر متن آل احمد نمونه ای زبده و متشخص از ادبیاتی به شمار میرود که همواره پذیرای تحلیلهای جامعهشناختی و مردمشناسانه بوده است. داستان بچه مردم به خوبی همگونی و همنوایی درونمایهها وساختارهاییکه در متن مطرح شده را با مختصات، زیرساختها...
متن کاملروایتشناسی داستان «بچه مردم» جلال آل احمد
روایتشناسی یکی از شیوههای تحلیل متن است که میتواند موجب رسیدن به معناهای نهفته در متن شود. بررسی متون ادبی از این منظر درکی تازهتر برای خواننده پدید میآورد. ژرار ژنت نظریهپرداز فرانسوی با بهرهگیری از نظریات دیگر روایتشناسان، نظریة تحلیل روایت خود را ارائهکرد که مورد توجّه قرارگرفت. در پژوهش حاضر، داستان بچة مردم از جلال آل احمد از منظر روایتشناسی ژنت بررسی و تحلیل شده است. از مهمتر...
متن کاملروششناسی جلال آل احمد
تبیین روششناختی عملکرد جلال آلاحمد در حوزه انسانشناسی و فرهنگپژوهی، میتواند نموداری دقیق از منش فکری ـ عقیدتی او به دست دهد، چرا که آلاحمد معتقد بود با ابزارها و روشهای غربی نمیتوان به توصیف درستی از موقعیت ایران دست پیدا کرد. او در مواجه با مسائل، میکوشید آنها را به شکلی ملموس و عینی توصیف کند و در نهایت راهکارهایی ارائه دهد. در مقاله حاضر کوشیده شده است با توصیف معرفتشناسی آلاحمد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
etudes de langue et littérature francaisesجلد ۲، شماره ۲، صفحات ۷۹-۹۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023